MFO CASE – Det beste av norsk markedsføring

tor 23 mars kl. 11:00

Torsdag 23. mars på MESH! 

11.00 – 16.30: MFO CASE
17.30 – : Drinks og mingling

MFO CASE er et halvdagsarrangement for deg som ønsker faglig påfyll og inspirasjon. Hvilke merkevarer har utmerket seg i året som har gått? Vi har samlet mer enn tolv selskaper og merkevarer som skal presentere noen av de nyeste og beste markedsføringsjobbene i Norge.

Hva kan vi som markedsførere lære av hverandres arbeid? Hva var strategiene bak, utfordringene og kan vi finne noe felles for det som gikk så bra – eller så dårlig?

Vi deler også ut den gjeve prisen Årets Markedsfører 2016 i samarbeid med Markedsforbundet, BI og Kampanje, hvor flere av de nominerte også vil presentere sitt arbeid.

Det vil bli lunsj, drinks og mingling med muligheter for å fortsette kvelden på MESH.

Merk at påmelding er bindene.

Program

Registrering på MESH

10.00 - 11.00

Registrering

Vi serverer smoothie og forfriskninger! Alle må være på plass i salen klokken 11, så møt opp i god tid! :)

11.00 - 11.05

Velkommen til MFO CASE!

Våre fire konferansierer fra MFO styret ønsker dere hjertelig velkommen og går gjennom agendaen for dagen!

11.05 - 11.30

Tise: Veien til 160.000 brukere Jenny Skavlan og Karoline Gjermundsen

Location: The Lounge

11.30 - 11.45

Kaffepause

11.45 - 12.15

Finalist - Årets Markedsfører! Kolonial.no — Matbutikken som den burde være Mats André Kristiansen

Location: The Lounge

Aker Brygge: Community Marketing; Fra turistfelle til helårsdestinasjon! Mim Stang og Thomas Nygård

Location: The Gallery

12.15 - 12.25

Forflytningspause. Løp løp!

12.25 - 13.00

Komplett: 100 % inhouse hos Norges beste på digital markedsføring Komplett Group med Andreas Maller Aagård

Location: The Lounge

SMASH! 2016: Ny personlighet og nye medievalg Anders fra Orkla og Patrik Saatchi & Saatchi

Location: The Gallery

13.00 - 13.45

Lunsj!

13.45 - 14.15

Finalist - Årets Markedfører! DNB

Location: The Lounge

Røde Kors: Kunsten å få folk til å bry seg! Ellen Johnsen og Erikha Harket

Location: The Gallery

14.15 - 14.25

Forflytningspause. Løp løp!

14.25 - 14.50

Norwegian: Viral kampanje over natten! Susanne Hovda og Marius Aasen

Location: The Lounge

Finalist - Årets Markedfører! Telia: Rebranding og reposisjonering - med merkevaren i fokus!

Location : The Gallery

14.50 - 15.10

Pause

15.10 - 15.30

Utdelingen av Årets Markedsfører 2016!

Vi deler ut den gjeve prisen - Årets Markedfører 2016. Prisen deles ut for syttende gang og gis ut av MFO, MF, BI og Kampanje!

15.30 - 16.00

Æ – kampanjen som fikk Norge til å stoppe opp Paal Tarjei Aasheim og Linda Nordheim

Location: The Lounge

16.00 - 16.15

Vi henter en øl i baren!

16.15 -------->

MFO - Marketing !#?ups

Location : The Lounge

Foredragsholdere

Tise - Veien til 160.000 brukere Jenny Skavlan og Karoline Gjermundsen

Instagram? Finn.no? Finnstagram? Nei, det siste nye er Tise! På MFO Case kommer Jenny Skavland og Karoline Gjermundsen for å fortelle om arbeidet bak deres nye digitale markedsplass for #gjenbruk.

Æ – kampanjen som fikk Norge til å stoppe opp Paal Tarjei Aasheim og Linda Nordheim

REMA 1000 trengte et nytt virkemiddel som kunne forsterke kjedens lavprisposisjon, og bidra til flere og mer lojale kunder. Æ ble mer enn et kundelojalitetsprogram, det ble også tidenes mest omtalte teaserkampanje - etter drøyt fire uker hadde REMA 1000 nådd sitt hårete mål om en million registrerte brukere. Linda og Paal fra McCann drar oss gjennom hele Æ-prosessen fra briefen kom over bordet og deler viktige læringspunkter for deg som vil lage integrerte kampanjer med stopp-opp-effekt.

Viral kampanje over natten! Susanne Hovda og Marius Aasen

Annonsen «Brad is single» gikk viralt over hele verden. Ideen ble skapt på kort tid, publisert morgenen etter og førte til både massiv interesse men også en enorm salgsøkning for Norwegian. Marius og Susanne fra Try deler av sin kunnskap om hvordan man «lager noe som går viralt» og lærer deg hvordan du bør jobbe for å sikre at gode ideer dras helt i mål, også når tidspresset er stort.

Community Marketing; Fra turistfelle til helårsdestinasjon! Mim Stang og Thomas Nygård

Aker Brygge er ikke til å kjenne igjen! Bydelen har gått fra sterke assosiasjoner som «utepils», «jappetid», «sol & sommer» og «turistfelle» til å bli en levende bydel og helårsdestinasjon, som først og fremst snakker til urbane Oslofolk. Snuoperasjonen kan også vise til både omsetningsvekst, byggerekord og konverteringsvekst. Mim og Thomas fra Aker Brygge kommer for å dele sin historie og hvordan de har jobbet strategisk med blant annet community marketing, samt gi sine tips om hva som må til for å snu et inntrykk av en merkevare.

Kunsten å få folk til å bry seg! Ellen Johnsen og Erikha Harket

Da flyktningsituasjonen tilspisset seg ga dette grobunn for mye unødvendig frykt, og spesielt kommentarfelt på sosiale medier flommet over av ufine og ofte feilaktige påstander. Gjennom kampanjen «Kan du snakke, kan du bidra» ble den tause majoriteten inspirert til å stå opp for hva som er de sanne norske holdningene. Filmen som viste syriske barn lese opp hatefulle ytringer i sosiale medier viste en tydelig kontrast mellom uskyld og smålighet, og gikk viralt over natten med flere millioner visninger. I tillegg engasjerte tusenvis av nordmenn seg på den interaktive siden prat.rodekors.no. Ellen fra Røde Kors og Erikha fra TRY forteller hvordan de jobbet ut den kreative ideen og hvordan de gjennomførte kampanjen fra A til Å.

SMASH! 2016: Ny personlighet og nye medievalg Anders fra Orkla og Patrik Saatchi & Saatchi

På MFO CASE: Suksess og #?!ups kommer Anders fra Orkla og Patrik Saatchi & Saatchi for å dele sin merkevarereise. I 2015 hadde Smash! slitt med synkende omsetning og tap av markedsandeler i flere år. To år senere har merkevaren klart å øke både sin markedsandel, omsetning og ikke minst forspranget til konkurrentene. Bak denne snuoperasjonen ligger en nøye planlagt relanseringskampanje og en lærerik historie om riktig bruk av merkevare- og målgruppeinnsikt, modige medievalg, kreativitet og ikke minst; ønsket om å finne tilbake til og dyrke SMASH!-sjelen.

100 % inhouse hos Norges beste på digital markedsføring Komplett Group med Andreas Maller Aagård

Mediabyrå? Nei takk! I stedet, innenfor veggene i Sandefjord: Egenbygget YouTube-studio med produsent på fulltid, 12.000 følgere på kanalen og et dedikert byråteam på 10 som server 17 nettbutikker. 2016 ble året Komplett for første gang driftet sine marketingaktiviteter 100 % inhouse. Og resultatene? Raskere på luften, mer optimalisering og bedre effekt enn noensinne. Bli med bak kulissene når Online Performance Manager Andreas Maller Aagård forteller om hvordan de har endret setup og jobber med targeting og retargeting gjennom hele kundereisen - fra første besøk til konvertering!

Finalist ÅM: Kolonial.no — Matbutikken som den burde være Mats André Kristiansen

Kolonial.no ble startet av 10 gründere i 2013, og er nå Nordens raskest voksende dagligvarebutikk på nett. I fjor omsatte Kolonial.no for nær en halv milliard kroner, og rakettveksten fortsetter i 2017. Gründer og markedssjef Mats André Kristiansen kommer for å fortelle om reisen, veksten og utfordringene ved å etablere seg som nytt selskap i en bransje dominert av noen få gigantiske aktører. Nordmenn handler på impuls og bruker matbutikken som et spisskammer. Med Kolonial.no må man planlegge i forkant. Hvordan kan man endrer en adferd så dramatisk?

Finalist ÅM: Telia! Rebranding og reposisjonering - med merkevaren i fokus! Ole André Skarbøvik

For vel et år siden ble det nye merkenavnet lansert samtidig som Telia som første mobiloperatør fjernet roamingkonstandene i Norden. Både den nye merkevaren og tilbudet ble en umiddelbar suksess men det stoppet ikke der. Med et tydelig målbilde og kommunikasjonsplattformen «Mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting» i bunnen har Telia tatt en mye tydeligere og større rolle, og ikke mist levert fantastiske resultater.

Finalist ÅM: DNB UNG Aina Lemoen Lunde

Å rekke opp hånden i noen korte perioder i løpet av året holder ikke lenger. Attraksjonskraft skapes gjennom måten DNB opptrer på, om de unge opplever produktene og tjenestene som smarte og konkurransedyktige og om DNB klarer å bevise at de forstår og bryr seg om hvordan de unge har det - relevant til stede, hver dag. DNB bestemte seg for å lære så mye som mulig - så raskt som mulig. Vite hvordan en bank kan operere i et nytt mediesamfunn og nyttiggjøre seg denne kunnskapen når posisjoner skal sikres. DNB iverksatte en storstilt fullskala testperiode - hvor en rekke uprøvde kanaler og ideer ble prøvd ut. Dog med tre helt klare forutsetninger da planleggingen og ideutviklingen startet: «Vi skulle ikke gjøre det vi allerede visste mye om, markedsbudsjettet - brukt på de unge - skulle ikke økes, men den opparbeidede posisjonen som Norges best likte bank blant unge skulle opprettholdes.»

FuckupNights og MFO presenterer Didrik Martens, Tore Rasmussen og Julie Lie

3 caser - 7 minutter hver! Tore Rasmussen: Playing Lean lanserte en ambisiøs crowdfunding kampanje på Kickstarter, inkl. en USA turné for å feire kampanjens suksess - men det gikk ikke som de trodde! Julie Lie: Uten en tydelig businessplan gjorde Julie Lie en massiv strategiendring fra å lage et fordelskort kalt Norgeskortet til et gigantisk event i Trondheim basert på Cirque du Soleil. Partner nr 1 dro til Afrika Nr 2 havnet bak lås og slå... Didrik Martens: Didrik Martens historie fra 5 år med oppstart, drift og til slutt nedleggelse av IT service og support bedriften Supportia er langt fra de glansbildeaktige gründerhistoriene man leser om i aviser og magasiner...