MFO CASE 2019 – Markedsføring på sitt beste!

tor 21 mars kl. 11:00

For tredje år på rad arrangerer vi MFO CASE! Og denne gangen samler vi alle Oslo-markedsførere til fag og fest på Latter i Oslo, med bedre program enn noensinne!

Vi får blant annet besøk av Isabella Lövengrip, Rema 1000, CHOOOSE, Flykninghjelpen, VG og Peil og alle de nominerte til Årets Markedsfører 2018.

NB! Flere caser slippes forløpende. Mer informasjon kommer om hvert caseforedrag. 

*MFO CASE har vært utsolgt hvert år, så vær rask! 99% sa i fjor at de vil delta på MFO CASE igjen!*

11.00 – 16.00: MFO CASE + Kåring av Årets Markedsfører 2018
16.00 – : Drinks og mingling. Baren er åpen på Latter!

MFO CASE er et halvdagsarrangement for deg som ønsker faglig påfyll og inspirasjon innen merkevarebygging og markedsføring. Hvilke merkevarer har utmerket seg i det siste og hva kan vi lære av deres arbeid? Hva var strategiene bak, utfordringene de møtte på og kan vi finne noe felles for det som gikk så bra – eller så dårlig?

Casene vil bli presentert i parallellsesjoner.

Merk at påmelding er bindene!

Program

Foredragsholdere

Isabella Lövengrip Influencer Marketing & Digitale Strategier

Som 16-åring forstod Isabella Löwengrip at bloggen kunne være en plattform å gjøre karriere på. I dag kaller vi det influencer marketing. Det startet med Blondinbella, men nå råder Isabella over Nord-Europas største plattform med 1,5 millioner tilhengere over hele verden og har startet, investert i – og lagt ned – en rekke selskaper. Nylig lanserte hun også sin egen digitale klone på Instagram; Gabrielle Löwengrup. På veien har hun både faila og naila, og det er disse lærdommene og hennes syn på fremtiden vi får innsikt i når hun på MFO Case tar oss gjennom sin erfaring med influencer marketing, sosiale medier og digitale strategier.

Bærekraftig kommunikasjonsrevolusjon! Andreas Slettvoll, Founder & Celine Marie Moe, Brand Director

Det norske selskapet CHOOOSE har erstattet grønne, grinete pekefingre med rosa klimapositivitet. Gjennom enkel og fiffig kommunikasjon har de klart å vekke engasjement rundt «kvotehandel» på individnivå. På MFO Case vil Andreas Slettvoll (Founder) og Celine Marie Moe (Brand Director) dele hvordan de har jobbet med strategiske partnerskap, PR og influencer-markedsføring - og hvordan de fikk profiler som Richard Branson og Jayden Smith med til å “Chooose a cooler world”.

Internasjonal merkevare i helnorsk drakt Johanna Kosanovic, Coca Cola & Bente Kvam Kristoffersen, Trigger

I 2019 lanserer Coca-Cola merkevaren for første gang en helnorsk kampanje. "Kos"-kampanjen er nemlig både utviklet og produsert her hjemme - og bygger på et helnorsk konsept om "kos" som vi alle har et forhold til. Nå skal selskapet møte tørste nordmenn på en ny måte - fra butikk, utendørs, TV og helt inn i din kosekrok der hjemme i sofaen. Men hvorfor skjer dette nå og hva er tankene bak fra både et merkevare- og salgsperspektiv? På MFO CASE vil Johanna Kosanovic fra Coca Cola og Bente Kvam Kristoffersen fra Trigger lette på sløret fra innsikt, strategi til uttak.

Peil - en nyhetsapp fra VG på unges premisser Andreas Bøhler, UX-lead Peil Geir Larsen & Product Manager Peil

I en tid hvor tilgang på informasjon er gratis og siste nytt er et klikk unna, velger likevel få unge å lese nyheter. Et lite team tilknyttet VG bestemte seg derfor å lage en ny løsning; Peil, en app tilpasset de unges premisser og markedsført under radaren på de voksne. På MFO Case vil teamet fortelle hvordan de jobbet med målgruppe-research, behovskartlegging og produktutvikling, vekst og lojalitet slik at de unge endelig fikk nyheter presentert slik de ønsket - rett på sak, fokusert og visuelt. Og ikke minst hvordan dette har skilt seg ut fra hva VG normalt gjør og lykkes med.

Kondomeriet – 30 år på innsiden av det norske folk Dorthea Berge & Nadia Ghouas - Kondomeriet

I 30 år har Kondomeriet taklet utfordringen om å markedsføre sine produkter - uten å vise et eneste produkt i bruk. Kommunikasjonen har istedenfor spilt på emosjoner, det som ligger mellom linjene og på humor. Sjarmerende humor. Et mål mange av oss har med vår markedsføring på tvers av bransjer. På MFO CASE vil vi få en kavalkade av det beste fra Kondomeriet slik at du som markedsfører kan bli inspirert til å tenke utenfor boksen i din neste reklamekampanje. Du vil også lære om hvordan kondomeriet bruker innsiktsundersøkelser som en viktig brikke i markedsføring.

Reklamebuzzens påvirkning på merkevaren Celin Kjenslie, Markedssjef Rema 1000 & Øystein Halvorsen, Kreativ leder / Tekstforfatter TRY

REMA 1000 ga med sin stemmestyr(ing)-kampanje nytt liv til til konseptet «Det enkle er ofte det beste». Kampanjen kom etter noen tøffe år med Æ og bestevennstrategi, men i 2018 snudde pilene og markedsandelen steg til 24,1%.! Men hva er status nå og hvilke lærdommer kan Rema 1000 dele med oss markedsførere? Celin Kjenslie og Øystein Halvorsen skal snakke om reklame og aktualitet og hvordan en av Norges mest kjente merkevarer jobber både strategisk og operativt med sin markedskommunikasjon.

Marlons reise - en Instagram TV-suksess Marlon Langeland, Skuespiller & Gro Kirkeby, Digital kommunikasjonsrådgiver

For å løse de store flyktningkrisene verden står overfor i dag, er vi nødt til å ha med oss fremtidens beslutningstakere; ungdom. Dette var utgangspunktet da Flyktninghjelpen lanserte “Marlon’s Journey” – en av de første Instagram TV-seriene i Norge. Serien fulgte Skam-skuespiller Marlon Langeland live da han reiste til tre av de mest krigs- og konfliktpregede landene i verden for å møte ungdom på flukt. Med en variert innholdsmiks og solid historiefortelling klarte merkevaren å engasjere bredt i målgruppen og fikk i tillegg mye oppmerksomhet fra norsk presse. På MFO CASE vil Skuespiller Marlon Langeland og Digital kommunikasjonsrådgiver Gro Kirkeby dele sine erfaringer fra instagramsuksessen - fra strategi og målgruppeinnsikt til bruk av Instagram TV som kanal.

Merkevaren Sbanken - utfordreren is back! Johnny Anderson - Leder for konseptutvikling

Sbanken revolusjonerte bransjen med superenkle digitale løsninger back in tidlig 2000-tall. Mange megabyte har strømmet siden da og med separasjonen fra Skandiakonsernet i 2015 tvang det seg frem behovet for et nytt navn – og mulighet for å relansere et fordums utfordrermerke. Direkte fra Fyllingsdalen i Bergen kommer Leder for konseptutvikling, Johnny Anderson i Sbanken for å fortelle om innsikten og strategien bak fjorårets største make over. Hva var valgene de sto overfor, hvordan ble lanseringen jobbet frem og hva måtte til for å både videreføre kjernekonseptet – og fremstå differensiert nok?