MFO CASE 2019 – Markedsføring på sitt beste!

tor 21 mars kl. 11:00

MFO CASE arrangeres for tredje år på rad den 21.mars på Latter i Oslo med hele 13 merkevarer på scenen!

Dette er halvdagsarrangementet for deg som ønsker faglig påfyll og inspirasjon innen merkevarebygging, kommunikasjon og markedsføring. Hvilke merkevarer har utmerket seg i det siste og hva kan vi lære av deres arbeid? Hva var strategiene bak, utfordringene de møtte på og kan vi finne noe felles for det som gikk så bra – eller så dårlig?

PROGRAM (Les mer om casene nederst på siden):

11.00 – 16.00: MFO CASE + Kåring av Årets Markedsfører 2018
16.00 – : Drinks og mingling. Baren er åpen på Latter!

På fagdelen vil du høre fra disse merkevarene i parallellpresentasjoner:

  • Isabella Lövengrip «Influencer Marketing & Digitale Strategier»
  • Rema 1000/Try «Reklamebuzzens påvirkning på merkevaren»
  • CHOOOSE «Bærekraftig kommunikasjonsrevolusjon!»
  • The Human Aspect – Mennesket og historien i fokus!
  • Sbanken «Merkevaren Sbanken – utfordreren is back!»
  • Coca Cola/Trigger «Internasjonal merkevare i helnorsk drakt»
  • Kondomeriet «30 år på innsiden av det norske folk»
  • Flykninghjelpen «Marlons reise – en Instagram TV-suksess»
  • VG/Peil «Peil – en nyhetsapp fra VG på unges premisser»
  • Finalist 1 til Årets Markesfører 2018: DNB «Gründersatsing ga ringvirkninger»
  • Finalist 2 til Årets Markesfører 2018: Thon Hotels «Hele Norge tester Thon Hotels!»
  • Finalist 3 til Årets Markesfører 2018: Arkaden Skien «Mot alle odds»
  • Finalist 4 til Årets Markesfører 2018: Norwegian «Tenk globalt – vær lokal»

Arrangementet har vært utsolgt hvert år, så vær rask! 99% sa i fjor at de vil delta på MFO CASE igjen!

Merk at påmelding er bindene!

Program

10.00 - 11.00

Registrering, kaffe og mingling

11.00 - 11.05

Velkommen til MFO Case!

11.05 - 11.30

The Human Aspect - Mennesket og historien i fokus!

Jimmy Westerheim - Founder & CEO, The Human Aspect

11.30 - 11.35

Forflytningspause - Løp, løp

11.35 - 12.00

Internasjonal merkevare i helnorsk drakt

Johanna Kosanovic, Coca Cola & Bente Kvam Kristoffersen, Trigger

Merkevaren Sbanken - utfordreren is back!

Johnny Anderson - Leder for konseptutvikling

12.00 - 12.10

Pause

12.10 - 12.35

Nominert, Årets Markedsfører 2018 - Hele Norge Tester Thon Hotels!

Hanne Hollstedt, Markedssjef. Finalist - Årets Markedsfører 2018

Bærekraftig kommunikasjonsrevolusjon!

Andreas Slettvoll, Founder & Celine Marie Moe, Brand Director

12.35 - 13.15

Lunsj!

13.15 - 13.40

Influencer Marketing & Digitale Strategier

Isabella Lövengrip

13.40 - 13.45

Forflytningspause- Løp, løp!

13.45 - 14.10

Nominert, Årets Markedsfører 2018 - Gründersatsing ga ringvirkninger

Maja Flaatten, Leder Marketing Bedrift, DNB

Peil - en nyhetsapp fra VG på unges premisser

Andreas Bøhler, UX-lead Peil Geir Larsen & Product Manager Peil

14.10 - 14.20

Pause

14.20 - 14.45

Reklamebuzzens påvirkning på merkevaren

Celin Kjenslie, Markedssjef Rema 1000 & Øystein Halvorsen, Kreativ leder / Tekstforfatter TRY

Arkaden - mot alle odds!

Finalist - Årets Markedsfører 2018

14.45 - 14.50

Forflytningspause - Løp, løp!

14.50 - 15.15

Tenk globalt – vær lokal!

Norwegian! Finalist - Årets Markedsfører 2018

Marlons reise - en Instagram TV-suksess

Marlon Langeland, Skuespiller & Gro Kirkeby, Digital kommunikasjonsrådgiver

15.15 - 15.25

Kort pause!

15.25 - 15.40

Utdeling av Årets Markedsfører 2018!

15.40 - 15.45

Pause

15.45 - 16.05

16.05 ----->

Drinks og mingling på Latter

Foredragsholdere

Isabella Lövengrip Influencer Marketing & Digitale Strategier

Som 16-åring forstod Isabella Löwengrip at bloggen kunne være en plattform å gjøre karriere på. I dag kaller vi det influencer marketing. Det startet med Blondinbella, men nå råder Isabella over Nord-Europas største plattform med 1,5 millioner tilhengere over hele verden og har startet, investert i – og lagt ned – en rekke selskaper. Nylig lanserte hun også sin egen digitale klone på Instagram; Gabrielle Löwengrup. På veien har hun både faila og naila, og det er disse lærdommene og hennes syn på fremtiden vi får innsikt i når hun på MFO Case tar oss gjennom sin erfaring med influencer marketing, sosiale medier og digitale strategier.

Internasjonal merkevare i helnorsk drakt Johanna Kosanovic, Coca Cola & Bente Kvam Kristoffersen, Trigger

I 2019 lanserer Coca-Cola merkevaren for første gang en helnorsk kampanje. "Kos"-kampanjen er nemlig både utviklet og produsert her hjemme - og bygger på et helnorsk konsept om "kos" som vi alle har et forhold til. Nå skal selskapet møte tørste nordmenn på en ny måte - fra butikk, utendørs, TV og helt inn i din kosekrok der hjemme i sofaen. Men hvorfor skjer dette nå og hva er tankene bak fra både et merkevare- og salgsperspektiv? På MFO CASE vil Johanna Kosanovic fra Coca Cola og Bente Kvam Kristoffersen fra Trigger lette på sløret fra innsikt, strategi til uttak.

Reklamebuzzens påvirkning på merkevaren Celin Kjenslie, Markedssjef Rema 1000 & Øystein Halvorsen, Kreativ leder / Tekstforfatter TRY

REMA 1000 ga med sin stemmestyr(ing)-kampanje nytt liv til til konseptet «Det enkle er ofte det beste». Kampanjen kom etter noen tøffe år med Æ og bestevennstrategi, men i 2018 snudde pilene og markedsandelen steg til 24,1%.! Men hva er status nå og hvilke lærdommer kan Rema 1000 dele med oss markedsførere? Celin Kjenslie og Øystein Halvorsen skal snakke om reklame og aktualitet og hvordan en av Norges mest kjente merkevarer jobber både strategisk og operativt med sin markedskommunikasjon.

Peil - en nyhetsapp fra VG på unges premisser Andreas Bøhler, UX-lead Peil Geir Larsen & Product Manager Peil

I en tid hvor tilgang på informasjon er gratis og siste nytt er et klikk unna, velger likevel få unge å lese nyheter. Et lite team tilknyttet VG bestemte seg derfor å lage en ny løsning; Peil, en app tilpasset de unges premisser og markedsført under radaren på de voksne. På MFO Case vil teamet fortelle hvordan de jobbet med målgruppe-research, behovskartlegging og produktutvikling, vekst og lojalitet slik at de unge endelig fikk nyheter presentert slik de ønsket - rett på sak, fokusert og visuelt. Og ikke minst hvordan dette har skilt seg ut fra hva VG normalt gjør og lykkes med.

Bærekraftig kommunikasjonsrevolusjon! Andreas Slettvoll, Founder & Celine Marie Moe, Brand Director

Det norske selskapet CHOOOSE har erstattet grønne, grinete pekefingre med rosa klimapositivitet. Gjennom enkel og fiffig kommunikasjon har de klart å vekke engasjement rundt «kvotehandel» på individnivå. På MFO Case vil Andreas Slettvoll (Founder) og Celine Marie Moe (Brand Director) dele hvordan de har jobbet med strategiske partnerskap, PR og influencer-markedsføring - og hvordan de fikk profiler som Richard Branson og Jayden Smith med til å “Chooose a cooler world”.

The Human Aspect - Mennesket og historien i fokus! Jimmy Westerheim, Founder & CEO, The Human Aspect

Jimmy står bak verdens første livserfaringsbibliotek og fenomenet – The Human Aspect. Han har reist, jobbet og bodd i over 50 land drevet av nysgjerrigeheten rundt spørsmålet hva gjør mennesker til mennesker? Han hoppet av en toppjobb innen shipping etter 7 år og dro 1 år til Afghanistan med Leger Uten Grenser, og videre rundt i verden før han ble heltidsentrepreneur i 2016. Rådført av noen av verdens beste innen Sosiale Medier, har han ledet teamet som nå skaper storm globalt. Han deler sin innsikt om hvordan mennesket fortsatt står i sentrum av all markedsføring og ikke hvordan ordet autentisk er avgjørende for å bygge brand i den nye digitale hverdagen. Her får du en slående personlig historie og kunnskap i en unik harmoni.

Kondomeriet – 30 år på innsiden av det norske folk Dorthea Berge & Nadia Ghouas - Kondomeriet

I 30 år har Kondomeriet taklet utfordringen om å markedsføre sine produkter - uten å vise et eneste produkt i bruk. Kommunikasjonen har istedenfor spilt på emosjoner, det som ligger mellom linjene og på humor. Sjarmerende humor. Et mål mange av oss har med vår markedsføring på tvers av bransjer. På MFO CASE vil vi få en kavalkade av det beste fra Kondomeriet slik at du som markedsfører kan bli inspirert til å tenke utenfor boksen i din neste reklamekampanje. Du vil også lære om hvordan kondomeriet bruker innsiktsundersøkelser som en viktig brikke i markedsføring.

Marlons reise - en Instagram TV-suksess Marlon Langeland, Skuespiller & Gro Kirkeby, Digital kommunikasjonsrådgiver

For å løse de store flyktningkrisene verden står overfor i dag, er vi nødt til å ha med oss fremtidens beslutningstakere; ungdom. Dette var utgangspunktet da Flyktninghjelpen lanserte “Marlon’s Journey” – en av de første Instagram TV-seriene i Norge. Serien fulgte Skam-skuespiller Marlon Langeland live da han reiste til tre av de mest krigs- og konfliktpregede landene i verden for å møte ungdom på flukt. Med en variert innholdsmiks og solid historiefortelling klarte merkevaren å engasjere bredt i målgruppen og fikk i tillegg mye oppmerksomhet fra norsk presse. På MFO CASE vil Skuespiller Marlon Langeland og Digital kommunikasjonsrådgiver Gro Kirkeby dele sine erfaringer fra instagramsuksessen - fra strategi og målgruppeinnsikt til bruk av Instagram TV som kanal.

Merkevaren Sbanken - utfordreren is back! Johnny Anderson, Leder for konseptutvikling

Sbanken revolusjonerte bransjen med superenkle digitale løsninger back in tidlig 2000-tall. Mange megabyte har strømmet siden da og med separasjonen fra Skandiakonsernet i 2015 tvang det seg frem behovet for et nytt navn – og mulighet for å relansere et fordums utfordrermerke. Direkte fra Fyllingsdalen i Bergen kommer Leder for konseptutvikling, Johnny Anderson i Sbanken for å fortelle om innsikten og strategien bak fjorårets største make over. Hva var valgene de sto overfor, hvordan ble lanseringen jobbet frem og hva måtte til for å både videreføre kjernekonseptet – og fremstå differensiert nok?

Nomintert Årets Markedsfører 2018 - Gründersatsing ga ringvirkninger Maja Flaatten, Leder Marketing Bedrift, DNB

B2B-markedsføring får gjerne lite plass på annonsørenes ulike arenaer, men i 2018 satt DNB inn et nytt gir i markedsføringen mot B2B-markedet med den datadrevne kampanjen «Ringvirkninger». Resultatet ble økt markedsandel og den høyeste posisjonsmålingen noensinne – i tillegg til gull i ANFO Effekt, Max Marketing Mix m.m. DNB er i dag banken for hver tredje norske bedrift, og satser mye på gründere, med ambisjon om at disse skal bli morgendagens storkunder.

Nomintert Årets Markedsfører 2018 - Hele Norge Tester Thon Hotels! Hanne Hollstedt, Markedssjef, Thon Hotels

Fra 2015 investerte Thon Hotels stort på oppussing og fornyelse av hotellene. Idéen var å møte kundenes ønske om å bo på hotell som ga det lille ekstra når det gjelder design. Men befolkningen fikk det ikke med seg. I deres øyne var Thon Hotels fortsatt grått, slitent og traust. Derfor trengte vi at hele Norge testet Thon Hotels. Med erkjennelsen av at «Det er ikke hva vi sier som er viktigst, men hva folk flest sier om oss» ble kampanjen ThonTester utviklet. De inviterte derfor hele det norske folk til å bli en ThonTester. Man fikk bo en natt gratis på et av deres hoteller, mot at man anmeldte opplevelsen. Deretter ble gjestenes egne opplevelser løftet frem for å underbygge og vise at det finnes mange gode grunner til å velge Thon Hotels. Ved å kombinere ulike annonseformater, plasseringer og innholdsformer skapte man dokumenterbar og varig effekt. Kampanjen har høstet internasjonal anerkjennelse, med gull i både Digiday og Native Advertising Awards. Nå deler de sitt case på MFO-scenen!

Nomintert Årets Markedsfører 2018 - Tenk globalt – vær lokal Charlotte Malling – Markedsdirektør Nord-Europa, Nina Mikaelsen – Markedssjef, Karianne Haaland – Strategisk Rådgiver

Norwegian har de seneste året hatt en sterk internasjonal vekst – fra å være ett flyselskap med fire innenriksruter i 2002 til ett globalt flyselskap med 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i 2018. I Norge har Norwegian en sterk merkevare med mange tilhengere, men med rask vekst kan det også forekomme turbulens. Hvordan påminne hjemmemarkedet om hvorfor de alltid har heiet på Norwegian, og vise at det fortsatt er grunn til å gjøre det? I 2018 var strategien å utnytte læring på tvers av markeder og effektivisere digital markedsføring for å kunne åpne opp for merkevarebyggende og preferansedrivende aktiviteter lokalt.

Nomintert Årets Markedsfører 2018 - Arkaden – mot alle odds Aziz Chaer - Senterleder, Benedikte Stensrød - Markedskoordinator, Yvonne Aasbø - Daglig Leder, R8 Edge

Reisen fra å ha kjøpt et nedadgående og tomt sentrumskjøpesenter med dårlig omdømme og omsetning i 2017, til å nå ,nesten to år etter, stå i en ledende posisjon for sentrumsutvikling og samfunnsansvar med en strategi som innebærer; Alt for byen . Ved bruk av små midler, klare strategivalg og en god dose engasjement har vi snudd kulturen opp ned, åpner dørene og omfavner byen, og bygget tillit til drivere og folket gjennom arrangementer og sterk gjennomføringsevne. Og reisen, den har så vidt begynt.