Utsatt inntil videre! MFO CASE 2020

tor 12 mars kl. 10:00

Kjære deltaker på MFO Case.

Det er med tungt hjerte at vi i MFO må utsette torsdagens arrangement.

MFO Case er et av årets desiderte høydepunkt for oss i MFO. Vi digger å samle dyktige markedsførere, bli inspirert av det gode arbeidet til hverandre, og ikke minst hylle en verdig vinner av Årets Markedsfører.

Slik situasjonen er nå med coronaviruset, ser vi det ikke som ansvarlig å gjennomføre et så stort arrangement. Vi har alle et ansvar for å hindre den raske utbredelsen av viruset, og vi ønsker ikke å utsette noen av våre medlemmer for risiko. Styret og de ansatte i MFO har derfor kommet frem til at dette var den eneste riktige beslutningen basert på rådene fra Folkehelseinstituttet.

Som dere sikkert forstår er dette en ny situasjon for oss. Vi må derfor bruke noe tid på å få summet oss og få oversikt over hva dette betyr for både oss som arrangør, men også hva det betyr for våre leverandører, samarbeidspartnere og andre bidragsytere. Vi kommer derfor tilbake til alle påmeldte med ytterligere informasjon.

Takk for forståelsen!

Eventuelle spørsmål kan rettes til: info@mfo.no

 

Vil du lære av de aller beste i klassen? MFO CASE arrangeres for fjerde år på rad den 12.mars på Latter i Oslo. Og i år som tidligere kan dere forvente et knippe fantastiske caser presentert fra scenen! 

Dette er halvdagsarrangementet for deg som ønsker faglig påfyll og inspirasjon innen merkevarebygging, kommunikasjon og markedsføring og ønsker helt konkrete tips fra noen av de aller beste i klassen. Vi får også høre fra de tre finalistene som kjemper om å bli Årets Markedsfører 2019. Bare gled deg!

  • Hvilke merkevarer har utmerket seg i det siste og hva kan vi lære av deres arbeid?
  • Hva var strategiene bak, utfordringene de møtte på og kan vi finne noe felles for det som gikk så bra – eller så dårlig? 

PROGRAM (Les mer om casene nederst på siden):

På fagdelen vil du høre fra disse merkevarene i parallellpresentasjoner:

  • DNB – «#huninvesterer – i markedsføring»
  • Anne Kathrine Krøvel & Karokul – «Hva er greia med Tiktok?»
  • foodora – «Å male Norge rosa»
  • Discovery + Helly Hansen – «Merkevaren 71° nord – Hvordan bygge en folkefavoritt»
  • Hanne-Lene Daghlgren «Hacking av smaksløker  – Fra Google til Vegetarentusiast»
  • VY – «Ett år med ny merkevare»
  • Bergans – «Bærekraft og merkevarebygging»
  • Finalist 1 til Årets Markedsfører 2019: McDonalds
  • Finalist 2 til Årets Markedsfører 2019: Sats
  • Finalist 3 til Årets Markedsfører 2019: Vipps

Arrangementet har vært utsolgt hvert år, så vær rask! 99% sa i fjor at de vil delta på MFO CASE igjen!

Merk at påmelding er bindende!

 

Program

Foredragsholdere

Merkevaren 71° nord - Hvordan bygge en folkefavoritt Eivind Landsverk, Programdirektør i TV Norge. Tom Stiansen, Programleder i 71 grader nord. Lars Bolin, Nordisk Marketing Manager, Helly Hansen.

Fenomenet 71° nord så dagens lys i 1999, i en tid der TV Norge sto uten strømmekonkurrentene Netflix og Apple TV. Nå over 20 år senere er den siste sesongen den mest sette noensinne. Så vi stiller spørsmålet; Hva er greia med nordmenn og 71° Nord? Som en avrunding på MFO Case setter teamet bak publikumssuksessen seg i MFO-sofaen og letter på sløret. Vi skal få høre hvordan de både strategisk og operativt har jobbet med å bygge og posisjonere merkevaren i en stadig tøffere bransje, hvordan de har tatt i bruk innsikt for å stadig kunne innovere og levere på seernes behov, og hvordan de samarbeider med partnere om sponsorater og produktplassering. Og ikke minst – hva du som markedsfører kan lære fra både deres suksesshistorier og fuckups. I tillegg til TV Norge kommer også Helly Hansen som gikk inn som hovedsponsor i den siste sesongen for å snakke om deres bakgrunn og mål med sponsoratet.

#huninvesterer – i markedsføring Aina Lemoen Lunde, Markedsdirektør, DNB

Høsten 2019 lanserte DNB et helt nytt ord: Kapitalgapet. Banken hadde oppdaget en systematisk, økonomisk skjevhet mellom kvinner og menn. Fast bestemt på å bidra til å tette kapitalgapet, startet DNB en bred satsning der de stilte spørsmålet: «Kan du styre verden uten å eie den?». Banken vekket interessen for investeringer hos norske kvinner, bygde økonomisk kompetanse i befolkningen og fikk flere til å investere og eie sin del av verden. Resultatet? Under kvartalsfremleggingen til DNB kunne banken dele et historisk tall: For første gang var det flere kvinner enn menn som investerte i fond. Under MFO Case deler DNB hvordan de investerte i markedsføring for å få flere fondskunder, og samtidig, økt økonomisk likestilling i Norge.

Hva er greia med TikTok? Anne Kathrine Krøvel & Karokul

Visste du at en av de største norske mediene for ungdom er en 15 år gammel jente? Anne Kathrine Krøvel, tidligere salgsdirektør i Bonnier Media, er “Momager” for sin datter KAROKUL aka Karoline Krøvel Midtbø - et TikTok-fenomen som har gjort samarbeid med både Disney, UNICEF og Dyreparken i Kristiansand. Med sine 172.000 følgere og over 20 millioner likes på TikTok, for å ikke snakke om den engasjerte følgerskaren på kanaler som YouTube, Instagram og Snapchat, er KAROKUL en av de største norske mediekanalene for den umulige målgruppen mellom 13-24 år. “Whaaat” tenker du. Det tenkte vi og. Og derfor har vi gleden av å presentere både mor og datter bak suksessen KAROKUL på årets MFO Case. De vil lose deg gjennom TikTok og vise hvordan du kan ta kanalen i bruk som en spennende og kreativ del av mediemiksen for å nå unge seere.

Ett år med ny merkevare Merete Møystad, Markedsdirektør, VY

Få navneendringer har skapt like mye furore i Norge, og 12. mars er det på dagen ett år siden NSB ble til Vy. Markedsdirektør Merete Møystad kommer til MFO Case for å fortelle oss hvordan teamet har jobbet for å bygge en ny merkevare for fremtidens tog, buss, bybil og andre tjenester - raskt og i riktig retning. Hva har gått bra og hva var det største utfordringene i et stadig tøffe-re konkurrentlandskap?

Hacking av smaksløker  - Fra Google til Vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren, Hannelene.no

For ett år siden jobbet Hanne-Lene Dahlgren som analytiker i Google og hadde ingen profesjonell erfaring med mat. I mars 2019 slapp hun likevel en kokebok som slo alle rekorder i sin sjanger. "En skikkelig digg kokebok - kjøttfri favorittmat" lå på bestselgerlisten i hele 28 uker, og har også fortsatt å være en bestselger i 2020. Hvordan brukte hun sin bakgrunn innen analyse og datainnhenting for å utfordre norske smaksløker? Hvordan snakker man om noe så kulturelt betent som vegetarmat til ikke-vegetarianere og likevel klarer å inspirere? Hanne-Lene har på under ett år blitt nominert til Årets unge leder av E24, vunnet Änglamarkprisen, hatt tre sesonger av eget TV-program på Matkanalen og i tillegg startet en egen podcast om klima og fremtidens matglede. På MFO case skal hun fortelle om sin reise, og hvilke strategiske valg hun har gjort underveis.

Bærekraft og merkevarebygging Yngvill Ofstad, Bærekraftsansvarlig i Bergans

Bergans har siden 1908 levd av å designe og selge produkter som skal brukes ute i naturen. Uten en levende natur med skiftende årstider som folk kan drive sine friluftsaktiviteter i, har virksomheten dårlige framtidsutsikter. Derfor jobber Bergans for å ta vare på naturen, både for dagens og fremtidens turglade generasjoner. De siste årene har Bergans tatt steget ut i den sirkulære økonomien. De tilbyr tjenester som forlenger levetiden til produktene sine – som reparasjon, bruktsalg, redesign og utleie. På MFO Case skal Yngvill Ofstad fortelle om hvordan det er å markedsføre en forbrukeradferd som på mange måter strider mot det som gir dem lønnsomhet i dag.

Å male Norge rosa Lise Prydz Aarstrand, Head of Marketing, foodora

I løpet av de siste årene har de rosa foodora-budene blitt et mer og mer vanlig innslag i bybildet i de største norske byene. Men hvem er egentlig foodora og hvordan går de frem når de skal male Norge rosa? Med ekstremt høye vekstmål, begrensede budsjetter, en merkevareprofil som var litt uklar og lav merkevarekjennskap utenfor bykjernen føltes 2019 som en seig motbakke i Tour de France.Foodora kommer til MFO CASE for å fortelle deg hvilke tiltak de gjorde for å jobbe seg over kneika, og ikke bare nå, men overskride målene sine gjennom en ny og tydeligere markedsstrategi!

Årets Markedsfører finalist: McDonalds Mari Husby, Senior marketing manager i Food Folk Norge og kreatør Thomas Eltvik fra NORD DDB

Under deres nye kommunikasjonskonsept 'Noe å se frem til' lanserte McDonald’s i 2019 kampanjen 'Stjel våre ansatte'; en kampanje som handler om å gi flere første mulighet inn i arbeidslivet. Mari Husby, Senior marketing manager i Food Folk Norge og kreatør Thomas Eltvik fra NORD DDB kommer til MFO Case for å fortelle oss hvordan McDonald’s har arbeidet med å adressere mytene om å jobbe i selskapet, og samtidig sette viktigheten av at ungdom kommer seg i arbeid på dagsorden. Hva har gått bra og hva var de største utfordringene med å spise markedsandeler i et mettet marked?

Årets Markedsfører finalist: Sats Marianne Orderud, Director of Marketing & Communication

Mer info kommer

Årets Markedsfører finalist: Vipps Kine Bergseth, Head of Digital hos Vipps og Hanne Norstrøm-Ness, Marketing Director at Vipps

Mer info kommer