Aktuelt

WOW, VI FIKK MATCH – FAKTISK FLERE! av PHD

24. august gikk MFOs kanalbattle av stabelen på Saga Kino. Det splitter nye konseptet håpet å svare på det alle markedsførere lurer på; "Hvem skal få penga våre i 2019?". 10 ulike aktører fikk 10 minutter hver på å overbevise publikum, som var spente på om de ville finne sin match!

Senior Medierådgiver Ingrid Ree Wiig og Medierådgiver Kjetil Joa fra mediebyrået PHD var tilstede for å bedømme de 10 talerne. Innleggene ble bedømt ut i fra 3 hovedkriterier:

  • Overbevisende punchlines
  • Setter sin kanal inn i en større sammenheng
  • Underholdende sceneshow

Nivået var høyt, vi ble meget imponert, og selv om det var jevnt i toppen, er vi ikke i tvil om hvem som gikk av med seieren.

 

Facebook
Nina K. Hareide-Larsen, Client Partner


«Facebook er en infrastruktur i livene våre. Det er der vi bruker mest tid og deler det som er viktig. Utfordringen for annonsørene er å få deres kommersielle budskap til å passe inn.» sier Nina K. Hareide-Larsen fra Facebook.

Facebook fikk æren av å være første kvinne ut på podiet. Nina starter straight forward med argumenter som demokratisert annonseløsning (lik for alle), sterk rekkevidde med 3,1 millioner brukere daglig, og brukerne i fokus. Nina Skal ha honnør for å være blant aktørene som gir flest tips om hvordan man kan lykkes.

Likevel spør vi oss selv om vi lærte noe nytt etter denne presentasjonen? Facebook er en så velkjent kanal at vi skulle ønske presentasjonen gikk enda mer utenfor boksen, for virkelig trollbinde publikum. Flott foredrag, men dessverre ingen seier i denne omgang.

 

Schibsted – Vinner av publikums stemmer på MFO Kanalbattle
Alexander Rydfjord, Kommersiell Produktdirektør.


Går modig ut og sier at Schibsted er den enkleste veien til det norske folk. Ble vi overbevist? Vel, folk i salen var i hvert fall imponert. Camilla Skarshaug i Egmont mente at «spesielt Schibsted fremstod som et trygt og produktivt mediehus å kjøpe annonseplasseringer i, med svært gode segmenteringsmuligheter, og med ingen risiko for å havne på uønskede sider.»

Alexander Rydfjord starter sin presentasjon med å ta et steg tilbake for å se på trender i verden, og i mediemarkedet. Han får dermed bonuspoeng fra oss for å se oppgaven i et større perspektiv, noe som også fungerer veldig bra som «icebreaker».

Alexander brukte sin gode introduksjon og et bra sceneshow til å legge opp til en smash, som han trygt smeller inn til poeng ved å også ha ekstremt gode argumenter.

 

Aller
Chris Tallerås Steen, Digital Salgsdirektør


Hvordan står det til med Kraften i Aller da? Chris bruker stort sett en video gjennom hele presentasjonen, hvor hun intervjuer kollegaer fra ulike avdelinger i Aller-konsernet. Får absolutt løftet frem styrken i Aller; dekning, breddemedier, nisjemedier, kompetanse på konseptutvikling, sterk effektmåling og det at annonseavdelingen fint kan fungerer for en one-stop-shop for annonsører. Sterk faglig presentasjon her!

Selvom vi applauderer bruken av videosnutt, skulle vi ønske at mer foregikk på selve scenen fra den vinnende personligheten til Chris. Men, til tross for det er argumentene gode og totalt sett en bra levert presentasjon.

 

Snapchat
Steffen Rabben, Sales & Partnerships


“Alle er på Snap. 2 millioner er der hver dag. 3 millioner i måneden. Og det på tvers av alle aldersgrupper». Steffen Rabben starter meget bra med tallenes tale. Bonuspoeng for å sammenligne mellom kanaler, men sammenligningen er dog kun mellom sosiale medier.

Snapchat er dagens første aktør som viser frem et case, og skal ha honnør for dette. Veldig smart å vise til de nyskapende annonseformatene man kan bruke – som er på brukernes premisser – og vise til hvordan få, om ingen, andre har klart å holde på brukerne like lenge som Snap.

Snapchat argumenterer bra og deler en haug med smarte tips for å lykkes. Fin presentasjon, Steffen! Enkel og tydelig. Fikk frem det viktigste og dermed mer enn godkjent.

 

TV2
Jeppe Skageng, Kundesjef


«Er TV dødt?» spør Jeppe Skageng, og svarer med et «NEI, så absolutt ikke! Se f.eks. på Farmen kjendis, tidenes mest sette tv-program». Jeppe viser til at TV er i stand til å samle et stort publikum så lenge innholdet er godt nok.

Jeppe og TV2 sier selv at man ikke skal bruke alle pengene sine på TV. En kombinasjon er det som gjør susen. Det nevnes at flere syntes at TV er dyrt, og TV2 innrømmer at inngangsbilletten kan være høy, men ved å vise til en analyse fra PHD kan TV også vise seg å også være billigst.

Jeppe Skageng leverer kanskje de beste faglige argumentene av alle, og får kudos for også å vise til modellering. Meget solid leveranse!

 

Splay
Maren Aas Nakken, Chief Commercial Officer


Kult å komme rett etter TV2 for så å vise til at de treffer dem TV2 ikke treffer, og Maren Aas Nakken i Splay starter med å lekkert vise hvor godt akkurat de klarer å nå en meget vanskelig målgruppe.

Maren forklarer videre at «det vi tror på er at man skal skape relasjon med målgruppen, og for å gjøre det må man være der målgruppen er, tilbringe tid og lage innhold som engasjerer.» Fint måte å illustrere styrken med kanalen!

Splay er flinke til å gi tips til annonsørene i salen, og får plusspoeng for bra case. Argumentasjonen er god for kanalen og spesielt for å nå 16-30 åringer. Kunne gjerne sammenlignet litt og satt egen kanal inn i en større sammenheng, eventuelt inn i den berømte markedsmiksen. Men bra presentasjon og alt i alt godt levert.

 

P4
Aslaug Kalve, Analysesjef, og Ove Søgård, Salgsdirektør P4.


«Vi får lytterne i godt humør på kort tid», sier Aslaug og Ove i P4, og det er vanskelig å være uenig i det. De kan også vise til at radiolytting fortsatt har bra tall, med 1 million lyttere hver dag og 2,3 millioner ukentlig. De er også flinke til å beskrive brukervaner og det at radiolytting, og radioreklame, konsumeres når folk ØNSKER å bli underholdt og informert. Meget godt poeng her!

Presentasjonen er meget bra laget. Gjør en morsom greie med å vise video – animert – med lydsporet som hentet ut fra en radiosending. Fungerer ekstremt bra. Det er en lun og fin humor i «sendingen».

Her var det bra argumenter og dagens definitivt beste sceneshow.

 

United Influencers
Cecilie Heimlund, Kommersiell leder


«Dagens Champagnefrokost ble levert av Cecilie Heimlund i United Influencers», sier Morten Hegseth, VGTV og dagens konferansier.

Definitivt presentasjonen med høyest italienerfakter på scenen. Her var det mye engasjement!

Engasjerende og informativ presentasjon, dog noe rotete. Evner å informere salen om sin kanal og spørsmålet mange muligens har: hva er influencer marketing? Cecilie svarer med at «dette er å bruke en person med påvirkningskraft til å spre et kommersielt budskap. Mennesker stoler på mennesker fremfor merkevarer. Da får man autentisk, kommersielt godt innhold.» Bonuspoeng for å være informativ!

Cecilie og United Influencers har gode poeng rundt deres skreddersydde konseptuelle løsninger, og det å operere på målgruppens premisser.

Vi savner at United Influencers klarer å se sin kanal i en større sammenheng. Alt i alt en god presentasjon.

 

Google
Martin Baltzersen, Industry Head


Å beskrive en annonsørs utfordring er positivt og veldig to the point. Veldig bra her, Martin! Men i form at et dikt? Vi var skeptiske helt i starten, men du får det til å fungere som en fiffig og god icebreaker, samtidig som du evner å diskutere et større bilde.

Du nevner videre at man må stille de rette spørsmålene og ha den rette innsikten før man tar et valg. Det er vi kjempeenige i, men vi sitter fortsatt igjen med spørsmål om hva dere mener Google skal løse. Her var det ikke spesifikt nok. Burde kanskje vært vist med eksempler og case?

Presentasjonen tar seg også opp når Martin går inn på mulighetene med YouTube. Her blir informasjonen konkret!  Alt i alt godkjent fra Google.

 

Clear Channel
Ingvar Grøthe, Key Account Manager


«Utendørs når alle. Effektmåling viser at en kombinasjon av presisjon og bredde gir mest effekt.» Veldig bra punchlines fra Ingvar Grøthe i Clear Channel.

I tillegg leverer Clear Channel dagens beste case! Presenterer kanalen så å si kun via dette caset. Risky grep å legge alle eggene i én kurv, men Ingvar får vist hvordan man kan kombinere tradisjonell og digital utendørs, og får i tillegg demonstrert at utendørs kan være en breddekanal.

Godt poeng å vise til at utendørs ofte kan brukes nær kjøpsøyeblikket, og fint å vise til undersøkelse om at utendørs har 4 ganger høyere effekt enn andre offline-kanaler når det kommer til å skape trafikk på nettet.

Clear Channel får frem sterke argumenter for sin kanal og leverer til godt over godkjent.

 

Og vinneren er

Vi fikk 10 matches i dag! Alle kanalene viste frem gode argumenter for å vurderes inn i markedsmiksen for annonsører i 2019.

Vår, og publikums, vinner ble denne gangen Schibsted, med P4 og TV2 hakk i hæl. Arrangementet i seg selv får til godt over godkjent fra vår side. Dette var både underholdende og nyttig!

Avslutningsvis vil vi fremheve at det hadde vært et mektig poeng å vise til hvordan kanalen kan løse spesifikke oppgaver i markedsmiksen, og gjerne spille godt på lag med andre kanaler.